2007.II.24. Börzsöny-hg., Nagymaros, Királyrét

Utolsó téli kirándulásunk. Hárman mentünk a Börzsöny déli csücskébe, a Dunakanyarba: Rahmé Nikola, Szlovák Emese és Kotán Attila. Útvonalunk: Attiláék nagymarosi házától, a Sváb-hegy és a Rigó-hegy között indultunk a Szent Mihály-hegyre, a kilátóhoz. Délután 3-ra autóval átmentünk Királyrétre, ahol egy-egy meleg leves és palacsinta elfogyasztása után még keresgéltünk a patakmederben. Délután 5 órakor kellemesen fáradtan hazaindultunk.

Erdőrészlet a Rigó-hegy környékén. Meglepően sok barkócaberkenye (Sorbus torminalis [L.] Crantz) mellett az erdőt itt leginkább kocsánytalan tölgy (Quercus petraea [Matt.] Liebl.), gyertyán (Carpinus betulus L.) és virágos kőris (Fraxinus ornus L.) alkotta. Sok galagonyát (Crataegus sp.) és csíkos kecskerágót (Euonymus europaea L.), valamint már virágzó húsos somot (Cornus mas L.) láttunk.

Attila bogarak után kutat egy faodúban.

Egy kis tisztás szélén találtunk pár tő pirosló hunyort (Helleborus purpurascens Waldst. et Kit.). Ez a boglárkaféle (Ranunculaceae) igen korán bontja szirmait, az első tavaszi virágok közé tartozik.

A három hazai hunyorfaj közül ez védett!

Tovább emelkedve a Szt.Mihály-hegy kilátójához kicsit változik az erdő képe és megjelenik benne a kislevelű hárs (Tilia cordata Miller).

Egy kiszáradt tölgy (Quercus petraea) törzsén korábbi években kirepült karcsúdíszbogár (Agrilus biguttatus [Fabricius, 1777]) repnyílásait láttuk.

A meredek emelkedőn jól jött ez a kőpad.

Újabb és egyre több hunyort találtunk.

A kilátó előtt az erdőben már sok a magas kőris (Fraxinus excelsior L.) is.

És a fák tövében csodás hóvirágkötegek (Galanthus nivalis L.)!

Közvetlenül a csúcs előtt kidőlt cseresznyefa (Cerasus avium L. [Moench.]) maradványaiban pattanóbogarakat (Elateridae) kerestünk. A talált fajok: Ampedus pomorum (Herbst in Füssly, 1784), Ampedus elegantulus (Schönherr, 1817) és Ampedus rufipennis (Stephens, 1830). Itt is sok szőrös szarvasbogarat (Aesalus scarabaeoides [Panzer, 1794]) találtunk.

Kilátás a kilátóból kelet felé: a háttérben Nagymaros és Visegrád...

...és nyugat felé.

Még itt, a hegy északi oldalán, a bükkösben is tömegesen virágzott a pirosló hunyor (Helleborus purpurascens Waldst. et Kit.)

Visszatérve a kocsihoz átmentünk Királyrétre.

A Királyréti-patak völgye is rejtegetett virágokat.

Közvetlenül a víz mellett láttuk az orvosi tüdőfűt (Pulmonaria officinalis L.)

Valamint néhol szőnyegszerűen borította a partot a hóvirág (Galanthus nivalis L.)